Diagnostika místa kontroly (locus of control) a jeho využití při práci s adolescenty ve věku 11 – 15 let (běžná populace, klienti NZDM)

Adolescence je významným obdobím celoživotního vývoje člověka, kdy se výrazně mění osobnost člověka v různých oblastech (fyzické, psychické, sociální i spirituální). Dospívání je zároveň etapou života, která je doprovázena různými rizikovými faktory, které mohou vést k dílčímu (někdy i fatálnímu) narušení vývoje jedince. Výsledkem procesu dospívání by měl být nezávislý, odpovědný a fyzicky a psychicky zdravý jedinec. Dospělí a obecně společnost se snaží různými aktivitami a intervencemi poskytovat dospívajícím oporu a také ochranu před nebezpečnými faktory. Jedním z nástrojů ochrany a rozvoje jedince jsou nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (NZDM), která poskytují odbornou pomoc a podporu neorganizovaným a sociálně ohroženým dětem a mládeži, jejichž život je provázen množstvím obtížných životních událostí, konfliktních sociálních situací a negativních zkušeností. Základním cílem je zlepšit kvalitu jejich života předvídáním, předcházením a snižováním sociálních a zdravotních rizik souvisejících s jejich životem. Pro zkvalitňování a zvyšování profesionality a efektivity nejen NZDM, ale i dalších služeb pro dospívající (jako jsou např. pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, diagnostické ústavy a pracoviště klinického či školního psychologa) je klíčové dobře znát ty, kterým jsou služby poskytovány. Znalost osobnostního nastavení jednotlivých adolescentů je důležitým předpokladem odborného rozhodování pro přiměřené a přiléhavé metody, intervence a další prostředky práce s dospívajícími.

Místo řízení, resp. locus of control je koncept, který vychází z rámce sociální teorie učení dle amerického psychologa Juliana Rottera. Postihuje subjektivní pocit kontroly jedince nad důsledky jeho chování. Dle Rottera se na koncích kontinua nachází internalita a externalita.

Osoby s interním místem řízení věří, že se jejich život vyvíjí zejména v závislosti na jejich schopnostech, činnosti a úsilí, a že svůj život mají pevně ve svých rukou. Jsou přesvědčení, že jsou události podmíněny jejich vlastnímu chování nebo jejich relativně stálým charakteristikám. Tzv. internalisté bývají zdravější, spokojenější a lépe zvládají zátěžové situace. Jedinci s externím místem řízení vnímají posílení, které následuje po jeho chování jako nezávislé na jejich vlastních činech. Odměnu a trest tedy přičítají vnějším okolnostem, které nemohou ovlivnit – např. náhodě, moci jiných lidí, štěstí nebo osudu. Tito lidé pak často používají pasivní strategie zvládání zátěže, objevují se u nich pocity bezradnosti, vzdávání se. Rovněž se u nich objevuje častěji problémové chování a je u nich větší riziko sebevražedného jednání. Místo řízení tedy ovlivňuje plánování a zahájení chování zaměřeného na cíl jak v běžných, tak v obtížných životních situacích, má také souvislost s psychickou odolností a má zmírňujícím účinek na stres u dospívajících.

Prokázalo se, že nejefektivnějšími intervenčními metodami jsou takové, které jsou zacíleny na úzce vymezenou skupinu. Proto se domníváme, že pro zefektivnění a zvýšení profesionalizace NZDM, klinických či školních psychologů a psychologů v pedagogicko-psychologických poradnách, ve střediscích výchovné péče či v diagnostických ústavecj má koncept LOC potenciál být vhodným východiskem pro práci s cílovou skupinou dospívajících z těchto zařízení. Cílem výzkumného projektu proto je tvorba adekvátního nástroje, který poskytne možnost získat v krátkém čase informaci o tom, zda má daný adolescent spíše externí či spíše interní místo kontroly. Díky realizovanému výzkumu tedy vznikne screeningový nástroj využitelný jak v poradenství (psychologové, speciální pedagogové, sociální pracovníci) či v edukačním procesu (školní psychologové), tak v testové části klinického vyšetření (psychologové). Prostřednictvím výzkumu rovněž vzniknou populační normy pro žáky ve věku 11 až 15 let, které poskytnou uživateli budoucího psychodiagnostického nástroje jednoduchý a rychlý přehled toho, jak si adolescent vede v tomto rysu vzhledem k populaci vrstevníků.

V průběhu realizace výzkumu jsou plánované publikační výstupy v odborných periodikách, výstupy spojené s konferenční činností v rámci ústních příspěvků a posterů. Závěrečným publikačním výstupem bude ucelená odborná monografie analyzující psychodiagnostické nástroje zaměřené na zjištění lokalizace místa kontroly a prezentující finální verzi nově sestavené metody mapující místo kontroly u adolescentů ve věku 11 až 15 let.

V oblasti osobnostních rysů jsme publikovali tyto statě:

ZEMANOVÁ, V., DOLEJŠ, M. Životní spokojenost, sebehodnocení a výskyt rizikového chování u klientů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 151 s. IBN 978-80-244-4492-5.

ZEMANOVÁ, V., DOLEJŠ, M. Životní spokojenost, sebehodnocení a výskyt rizikového chování u klientů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež aneb jak se liší od „normálních“ adolescentů? In PhD existence: československá psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. s. 280 – 297. ISBN 978-80-244-4694-3

DOLEJŠ, M. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 189 s. ISBN 978-80-244-2642-6.

DOLEJŠ, M., SKOPAL, O., SUCHÁ, J., VAVRYSOVÁ, L., CAKIRPALOGLU, P. Protektivní a rizikové osobností rysy u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. 153 s. ISBN 978-80-244-4181-8.

SKOPAL, O., DOLEJŠ, M., SUCHÁ, J. Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. 73 s. ISBN 978-80-244-4223-5.

Za výzkumný tým

PhDr. Martin Dolejš, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Vanda Zemanová
Mgr. Lucie Vavrysová

Katedra psychologie FF
Univerzita Palackého
Křížkovského 10
779 00 Olomouc
www.ff.upol.cz/pch

Kontakt:

vanda.zemanova01@upol.cz

+ 420 777 050 294

Dokumenty:

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)